Sunday, January 3, 2010

Cinta yang hilang - 1

Pertemuan, perkenalan dan permulaan kisah kita bemula di sini... University of Hull, UK (1996/97). Masih ku ingat pertemuan pertama kita, kau mengejar aku dan nini setelah habis kelas, sengaja bertanyakan sesuatu tetapi sebenarnya mahu memulakan bicara pertama. Aku tidak mengetahuinya tika itu, lantas bersahaja menjawab pertanyaan mu dan berlalu pergi tanpa terkesan apa-apa.

Kau semakin berani menunjukkan keinginanmu dan akhirnya aku mengetahui hajat yang bersarang di hati. Tidak mampu aku membalas rasa cinta yang semakin mendalam itu, kerana aku sememangnya jahil mengenai cinta. Aku tidak faham bagaimana layaknya seorang perempuan menyintai seorang lelaki dan bagaimana menunjukkan kecintaan itu. Aku sangat naif tika itu. Masa berlalu pergi dengan aku hanya menganggap mu sebagai teman tapi mesra. Kau sangat baik pada ku, kau sentiasa ada untuk meringankan segala bebanan ku hidup diperantauan seperti memastikan aku memperolehi ayam halal tiap kali ianya ada dipasaran kerana agak sukar mendapatkan bekalan makanan halal ketika itu.

Kau mula bercakap mengenai cinta, kasih sayang, rindu, masa depan dan sebagainya. Entah kenapa semua itu bagaikan air yang tumpah ke daun, tidak terlekat di hati dan di mindaku. Aku cuma mengganggapmu teman tapi kau sangat mengharapkan cintamu berbalas. Kau sangat sabar dengan karenahku yang tidak pernah menunjukkan lagak seorang kekasih kepada kekasih. Tika itu filem hindi berjudul Dilwale Dulhaniya Le Jayenge ditayang oleh para pelajar India dengan tiket berharga 1 pound sterling. Kau mengajak ku menontonnya tapi aku pergi bersama teman-teman perempuan ku. Kau mengganggap kisah itu sebagai kisah cinta kita. Kau semakin menyerlahkan kecintaanmu dengan menunjukkan keromantikan seorang kekasih selepas menonton filem tersebut. Ahhhh....... aku tidak mampu menganggapmu lebih dari seorang teman.

Banyak kenangan kita di sini bersama teman-teman lain kerana seingatku kita tidak pernah keluar berdua. Kau telah membeli set pinggan-mangkuk dengan banyaknya dan minta aku membalut dan menghantarnya ke Malaysia untuk "bakal rumah kita", katamu. Sampailah saat kita berpisah, kau kembali ke Malaysia sebulan lebih awal dari ku kerana keluargamu memerlukan mu di sana. Sebelum kembali ke Malaysia, kau telah membeli 30 keping kad berlainan dan kau hantar kad-kad tersebut supaya aku menerimanya setiap hari setelah ketiadaanmu. Aku sangat terharu tetapi hatiku tetap tidak terbuka untukmu.

Kembali ke Malaysia... akhir September 1997. Krisis ekonomi yang sangat meruncing dan jerebu menyambut kepulangaku ke Malaysia. Aku ke KL mencari kerja dan tanpa pengetahuanku, kau telah berjumpa dengan ibuku untuk berkenalan dan merayu kepada famili ku agar menerimamu sebagai menantu. Bila sampai kepengetahuanku memang aku sangat marah dengan caramu yang tidak mahu bersabar. Saat itu hatiku masih bukan untuk mu dan kerisauan kerana belum mendapat kerja memuncak. Sepatutnya kau mendapatkan kerja yang stabil dan mengumpul wang, bukannya tergesa-gesa begitu.

Kau tidak lagi menemui ibuku tapi kau menelifon ibuku hampir setiap malam... ohhh... kegilaan apakah yang sedang kau alami, tidak aku fahami. Aku di KL menghadapi hidup yang mendambakan kesabaran yang tinggi sehingga lupa kepada tuntutan hati seorang perempuan untuk mendapatkan kasih sayang dan perhatian seorang lelaki.

Setelah hampir setahun kembali ke Malaysia, aku menerima lamaran seorang lelaki. Lelaki itu, bukan dirimu... maafkan aku kerana merobek hatimu. Aku tidak menyintai lelaki itu tetapi keranamu aku menerimanya. Aku tidak mampu membuka pintu hatiku untuk mu sebaliknya kau berterusan mengganggu ibuku, kakak dan adikku. Aku berharap, selepas pertunanganku, kau akan mencari pengganti diriku.

Ternyata sangka ku meleset, kau tidak berpaling sebaliknya masih setia menantiku.. Oh Tuhan... Sepanjang ikatanku dengan lelaki itu kau tetap menanti, sehingga hubungan kami terlerai kau tetap setia. Kau menghulur tangan untuk kembali menyambung "cinta" yang terpisah. Aku tetap tidak menyambut tangan yang kau hulur, ternyata hati ku terkunci rapat untuk mu.

Tiga tahun berlalu tanpa aku memberi apa-apa harapan pada mu tetapi tiga tahun itu juga kau sangat setia menanti dan mengharap. Melakukan segala untukku, memenuhi segala permintaan ku, bagiku permintaan dan pertolongan dari seorang kawan tapi bagimu permintaan dan pertolongan untuk kekasih hati. Di akhir tahun ke-empat aku mula memikirkan segala yang telah berlaku, antara kita, perhubungan kita. Aku bersujud memohon keampunan dan pertolongan Allah agar ditunjukkan jalan untuk ku. Solat istikharahku tetap tidak membantuku untuk membuat keputusan. Hati dan fikiran ku kosong. Sungguh aku tidak tahu apa mahuku, apa untuk ku, bagaimana harus ku hadapi dirimu yang tetap setia menanti dan mengharap. Bagaimana lagi harus ku laku kan. Aku tidak berdaya menerima mu, juga tidak berdaya menolakmu.

Akhirnya, tanpa hati, tanpa perasaan, suka atau benci, mahu atau menolak, aku menerima lamaranmu. Pertunangan kita sangat meriah. Kau dan keluargamu sangat gembira. Kata adikmu tika hari pertunangan itu, sudah lama gambarku terpampang di ruang tamu rumahmu. Aku cuma diam tanpa kata. Akhirnya aku tunanganmu. Tapi hubungan antara kita tetap sama, seperti dulu, aku kaku bila berhadapan denganmu.

Tarikh pernikahan kita semakin hampir, aku semakin takut untuk menghadapi kenyataan itu. Kenapa hatiku masih belum terbuka untukmu. Telah ku lakukan pelbagai cara untuk menerimamu, ternyata tidak berhasil. Aku merayu padamu agar pernikahan kita di tangguh ke satu tarikh yang akan kita tetapkan nanti. Dengan sebal kau menerimanya. Setahun kita bertunang, setahun itu juga aku memberi peluang kepada diriku untuk menerimamu. Segalanya tidak menjadi. Kenapa begini hidupku. Aku juga ingin memberi cinta dan kasih sayang sebagai balasan untuk cinta dan kasih sayang yang mencurah untukku. Aku tidak membelakangkan agama dalam soal percintaan sesama manusia kerana aku mendapat didikan yang baik dari ibubapaku. Bagiku agama tetap utama dalam hidup walau apapun yang ku lakukan.

Aku melakukan istikharah sekali lagi. Saat itu aku sangat yakin dengan kata hatiku. Aku tidak mampu meneruskan hubungan ini tanpa hati dan perasaan walau sebesar zarah untukmu. Aku tidak mahu terus mengecewakanmu. Sepatutnya orang sebaik dirimu layak mendapat yang terbaik, bukan diriku yang tidak mampu menyayangimu lebih dari seorang teman. Aku membawa familiku ke negerimu dan memutuskan pertunangan kita. Kau menangis dan saat itu bagai luruh jantung hatiku. Tidak sanggup melukakan hatimu tetapi tidak mampu juga memaksa hati ku. Ya Tuhan, ujian apakah ini. Lama aku termenung selepas perpisahan kita. Aku jadi pendiam untuk seketika. Sangat pedih hatiku mengecewakan hatimu tapi aku sangat tidak berdaya.

Aku membawa diri merantau ke Sabah untuk bekerja di sana. Kau masih menghubungiku melalui email dan kita kembali menjadi kawan seperti sebelum ini. Kau masih mengharap padaku, kau tidak mencari pengganti diriku. Masa berlalu pergi, setelah setahun di Sabah, akhirnya aku dipinang lagi dan aku menerimanya. Bila kau mengetahuinya, aku mendapat tahu kau telah jatuh sakit. Oh Tuhan..apa harus ku laku kan...

Suatu hari, tika aku balik bercuti ke kampung halaman, aku menerima sepucuk surat di alamatkan kepadaku. Apabila membukanya, yang ku terima adalah sehelai kertas, sijil kematianmu...Gelap gelita pandangan mataku, terduduk tanpa mampu berkata apa-apa. Seluruh famili ku tergamam. Masing-masing bergenang airmata. Aku melarikan diri dan mengunci pintu biikku. Apa lagi mampu ku lakukan selain meratap hiba..

Dari teman-teman aku mendapat berita, kau jatuh sakit setelah mendapat berita aku akan bertunang dan berkahwin. Kau sangat terkesan hebat yang menyebabkan darah tinggi dan akhirnya satu salur darah dikepalamu pecah. Adakah kau pergi kerana cinta? Akukah yang bersalah? Aku sentiasa merindui kebaikan mu... Tidak pernah lagi datang padaku cinta sehebat yang kau curahkan untuk ku... Semuanya berlalu dan tidak kembali lagi.. patah tumbuh hilang berganti tetapi yang berganti tidak akan sama dengan yang telah hilang.... Telah lama kau pergi tapi ingatan padamu tidak pernah padam...

Aku akan "hilang" dalam diri sendiri apabila mendengar lagu2 yang kau tuju khas untuk ku... "Dilwale Dulhaniya Le Jeyenga, Kita ditakdirkan jatuh cinta, Milik siapakah gadis ini, Kuch kuch hota hai, Mencintaimu, My heart will go on"

Ya Allah aku mohon ampun kepadaMu atas segala yang telah berlaku antara aku dan dia. Tempatkanlah manusia yang baik itu bersama orang-orang yang Kau terima amal kebaikan mereka. Ya Allah aku cuma manusia yang tidak berdaya. Segala yang baik itu dari Mu ya Allah dan yg buruk itu dari diri ku sendiri.....


Every night in my dreams
I see you, I feel you
That is how I know you go on

Far across the distance
And spaces between us
You have come to show you go on

Near, far, wherever you are
I believe that the heart does go on
Once more you open the door
And you're here in my heart
And my heart will go on and on

Love can touch us one time
And last for a lifetime
And never let go till we're gone

Love was when I loved you
One true time I hold to
In my life we'll always go on

Near, far, wherever you are
I believe that the heart does go on
Once more you open the door
And you're here in my heart
And my heart will go on and on

You're here, there's nothing I fear
And I know that my heart will go on
We'll stay forever this way
You are safe in my heart
And my heart will go on and on

No comments:

Post a Comment