Thursday, January 7, 2010

Ketinggian darjat orang fakir

Diriwayatkan oleh Anas bin Malik r.a bahawa suatu ketika orang-orang fakir mengadu kepada Rasulullah "Ya Rasulullah orang-orang kaya boleh mengerjakan semua amal kebaikan, mereka pergi haji, bersedekah, sedangkan kami tidak. Dan apabila mereka sakit mereka boleh mengirimkan harta simpanan".

Rasulullah lantas bersabda, "sampaikan kepada orang-orang fakir, barang siapa sabar dan ikhlas maka dia akan mendapat tiga kelebihan yang tidak akan didapati oleh orang-orang kaya. Kelebihan yang pertama adalah bahawa di dalam syurga ada kamar yang dibuat dari yogut merah di mana penghuni syurga akan melihat kamar itu seperti penduduk bumi melihat bintang-bintang. Dan kamar itu hanya dimasuki oleh para Nabi, orang-orang fakir yang mati syahid, dan orang mukmin yang fakir.

Kelebihan yang kedua, orang-orang fakir akan masuk ke syurga lebih dulu dari orang-orang kaya sekitar setengah hari, iaitu kira-kira 500 tahun. Nabi Sulaiman a.s Bin Nabi Dawud a.s akan masuk syurga sekitar 40 tahun setelah para Nabi masuk disebabkan kerajaan yang dikurniakan kepadanya.

Kelebihan yang ketiga adalah bahawa apabila orang-orang fakir mengucapkan Subhaanallahi wal hamdulillahi walaa ilaaha illallaahu wallaahu akbar dengan ikhlas, dan orang-orang kayapun mengucapkan bacaan yang serupa ditambah sedekah 100 dirham, orang-orang kaya itu tidak akan dapat mengejar orang-orang fakir.

Dari sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Dzarr Al Ghiffari, Nabi saw bersabda:
Orang-orang yang banyak hartanya adalah orang-orang yang paling bawah, kecuali orang yang berkata dengan harta ini begini dan begitu. Beliau mengulanginya sampai empat kali (maksudnya untuk bersedekah ke kanan, ke kiri, ke depan, ke belakang) dan sedikit sekali di antara mereka melakukan yang seperti itu.

Diriwayatkan oleh Abu Hurairah, Nabi saw berdoa "Ya Allah semoga orang-orang yang mencintai Aku dikurniakan rezeki yang cukup dan sopan, dan semoga orang yang membenci aku dikurniakan harta dan anak yang banyak".

Dalam riwayat lain yang disampaikan oleh Al Hasan, Nabi saw bersabda "Banyak-banyaklah berkenalan dengan orang-orang fakir dan perlakukan mereka dengan baik, kerana mereka sesungguhnya punya kekuasaan". Para sahabat bertanya, "Wahai Rasulullah apakah kekuasaan mereka itu?". Baginda bersabda "nanti pada hari kiamat dikatakan (kepada mereka) 'carilah orang-orang yang telah memberimu sesuap makanan, memberimu seteguk minum, dan sepotong pakaian, kemudian peganglah tangannya dan masukkan dia ke dalam syurga".

Orang-orang fakir mempunyai 5 kemuliaan iaitu:

1.Pahala amalnya lebih banyak daripada orang kaya, seperti solat, sedekah atau amal-amal lainnya.
2.Apabila keinginan nya tidak tercapai, maka dicatat pahala untuknya.
3.Lebih dulu masuk syurga.
4.Hisabnya di akhirat lebih ringan.
5.Penyesalannya hanya sedikit, oleh karena itu di akhirat nanti orang-orang kaya ingin seperti orang-orang fakir sedangkan orang-orang fakir tidak ingin seperti orang-orang kaya.

Diriwayatkan oleh Al Hasan dari Nabi saw: Baginda ditanya oleh sahabat "apabila kami melihat sesuatu yang kami inginkan dan kami tidak boleh mencapainya apakah kami mendapatkan pahala?" Nabi menjawab "dengan amalan apa kamu akan mendapat pahala jika dalam hal seperti itu kamu tidak mendapat pahala".

Diriwayatkan oleh Abu sa'id Al-Kudri r.a. beliau berkata "wahai manusia, jangan sampai kesulitan mendorongmu untuk mencari rezeki ynag tidak halal kerana saya pernah mendengar Rasulullah berdoa: "Ya Allah, matikanlah aku sebagai orang fakir dan jangan matikan aku sebagai orang kaya. Kumpulkanlah aku nanti pada hari kiamat dalam rombongan orang-orang miskin. Sesungguhnya orang yang paling celaka adalah yang kefakiran di dunia dan siksaan akhirat berkumpul pada dirinya".

Diriwayatkan dari Abdullah bin Umar r.a dari Nabi Muhammad SAW bahawa beliau bersabda: 'sesungguhnya mahluk yang paling dicintai Allah adalah orang-orang fakir, kerana mahluk Nya yang paling dicintai adalah para nabi, maka Allah menguji mereka dengan kefakiran'.

Diriwayatkan oleh Hasan Bashri, beliau berkata, 'Allah ta'ala menurunkan wahyu kepada Nabi Musa a.s yang berbunyi 'ada salah seorang di antara orang-orang yang Aku cintai mati, lalu carilah dan mandikan, kafani dan kuburkan'.

Nabi Musa a.s mencarinya ke kota, namun beliau tidak menemukannya, lalu dicarinya ke kampung-kampung, tidak juga ditemukannya. Lalu dilihatnya sekelompok tukang gali tanah lalu beliau bertanya 'apakah kamu melihat ada orang yang sakit atau meninggal dunia disini?' salah seorang di antara mereka menjawab, 'Ya,di tempat pembongkaran itu ada orang yang sakit, barangkali dia yang kamu maksud'.

Nabi Musa lantas pergi ke tempat yang ditunjukkan oleh penggali tanah tadi. Di situ beliau melihat seorang yang sedang sakit berbantalkan bata merah, kemudian beliau menghampirinya dan menangis seraya berkata, 'Wahai Tuhan, Engkau menyatakan bahawa orang ini termasuk hambaMu yang sangat Engkau cintai, tetapi kenapa tidak ada yang merawatnya? lalu Allah menurunkan wahyu kepada Nabi Musa a.s, 'sesungguhnya apabila Aku mencintai hambaKu, maka Aku jauhkan dunia darinya'.

Orang fakir harus mengetahui kurnia Allah yang diberikan kepadanya, bahawa Allah memalingkan dunia untuknya kerana kemuliannya disisi Allah. Allah memuliakannya sebagai kemuliaan yang diberikan kepada para Nabi dan wali. Orang fakir hendaknya mengucapkan alhamdulillah, tidak mengeluh dan sabar terhadap kesempitan hidup yang menimpanya. Ia hendaknya mengetahui bahawa janji Allah di akhirat lebih baik baginya daripada dunia.

No comments:

Post a Comment