Wednesday, November 3, 2010

Resepi ikang singgang ganu kiter

Atas permintaan seorang teman yang minta aku masuk kan resepi ikang singgang kegemarang ku, maka nya aku tunaikan hasrat beliau kerana sangat mudah memasak ikang singgang semudah bid di ebay, yang penting ada duit nya untuk bid, dan untuk ikang singgang, ada ikang nya..

Keperluang:

ikang tak dok sisik (ikan tongkol or sardin/selayang or kembung pong boleh gok la or makeral or salmon)
lengkuas (aku selalu guna halia bila ndak jumpa lengkuas)
bawang putih 1@2 ulas
cili padi (ikut tahap kekuatan diri menahan kepedasan, 5@6 biji cukup lah)
kunyit hidup (serbuk pun boleh dlm keadaan darurat)sedikit sahaja bg tukar color airnya saja
asam keping 1@2 keping
buah tomato 1@2 biji

Senang jak.. bersihkan ikang nya
Masuk kan air ke dalam periuk (ikut keinginan menghirup kuah, kalau Su kawan ku yang suka menghirup kuah, perlu banyak lah airnya tapi kalau banyak airnya banyak juga lah ramuan nya)
Campak kan ke dalam periuk segala yang telah di potong halus kecuali buah tomato (cili padi di potong dua atau dimasukakn terus tanpa di potong)dan jgn pula dipotong asam keping, masukkan terus
Tunggu sehingga mendidih kemudian masuk kan ikan.
Bila ikan sudah betul hampir masak baru di masukkan buah tomato yang di potong empat atau ikut selera memotong.
Ops... garam secukup rasa dan sedikit gula

Siap sudah.. sedia di hidang...

Untuk menambah selera dan kena regu nya kata org terengganu, cari lah budu atau sambal belacan atau air asam... potong kecil cili, bawang besar dan buah tomato.. emmm...

Teringat perihal ikan singgang.. pernah dulu.. dulu pernah aku tinggal serumah dengan beberapa orang adik-adik, di suatu ketika, di sebuah negeri. Salah seorang adinda ku itu memaklumkan pada ku bahawa beliau sangat tidak menyukai ikan tongkol, orang terengganu panggil ikan aya (sebutan nya ikang aye). Maksudnya, harapan nya agar tidak lah aku dengan sengaja memilih ikan tersebut untuk dimasak kerana biasanya rajin juga aku masuk ke dapur, almaklum dah bergelar kakak kena lah lebih rajin dari adik-adik.

Satu hari tu, puas aku berpusing-pusing di market basah mencari ikan yang sesuai, tapi kerana aku hadirkan diri agak lewat, makanya tidak banyak pilihan yang tinggal. Ada beberapa jenis ikan yang tidak aku ketahui namanya dan pastinya tidak lah tahu bagaimana memasaknya. Makanya, terpaksalah aku membeli ikan tongkol walaupun terngiang ditelinga ku kata-kata dindaku sorang. Penjual ikan itu membuat jasa dengan tawaran menarik. Get 5 for the price of 2, nak tutup gerai katanya. Hah.. banyak nya ku angkut ikan tongkol pada hari itu. Sepanjang perjalanan pulang benak ku berputar-putar mencari idea untuk menangani masalah ikan tongkol yang banyak itu. Tika kereta membelok ke selekoh akhir taman perumahan ku, aku tersenyum.. yeah.. aku tahu apa nak buat...

Di dapur aku menyelongkar kabinet, mencari periuk paling besar. Jumpa. Ya boleh muat, sudah cukup besar untuk 5 ekor ikan tongkol ku. Segalanya ku sediakan mengikut keperluan, akhirnya.. masaklah ikan singgang ku dalam sebesar-besar periuk, macam masak lauk nasi dagang untuk jamuan hari raya! Getus hatiku. Tak apalah banyak pun, ikan singgang ni, lagi lama lagi sedap, makin dihangatkan di atas dapur, makin pekat kuahnya, makin keluar segala rasa bahan-bahannya. Teringat arwah ayahda ku, ikang singgang juga masakan wajib tetapi arwah tidak akan makan ikan singgang yang baru dimasak sebaliknya menunggu sehingga likat kuahnya.

Tika berehat-rehat di ruang tamu setelah penat berperang dengan 5 ekor ikan tongkol, dinda ku pulang dan terus menuju ke dapur. Dia minta izin untuk makan kerana sangat lapar. 'Makanlah' jawabku selamba. Aku memerhatikan saja gelagatnya dari jauh. Dia makan nasi berlauk ikan singgang dan ulam sambil menyicah air asam dengan seleranya. "Betul lah sangat lapar" bisik hatiku. Kemudian dia minta izin untuk meratah lauknya saja, "tak apa, makanlah, banyak tu.." jawab ku sambil senyuman terukir dibibir... hemmm....

Selesai makan dia datang dan duduk bersamaku. Aku memula bicara.. 'seingat akak, awak kata awak tak suka ikan tongkol kan?' ... "ha ah.. tak suka sangat, memang tak pernah makan pun" jawabnya pantas. Aku tersenyum mendengar jawapan itu. 'Kenal ikan tongkol yang mana satu?' tanya ku lagi. "Eh... mesti lah kenal kak.. tak kan ikan tongkol pun tak kenal, saya orang Malaysia lah kak"... Hahaha.. pecah gelak ku... 'ok.. tadi awak makan ikan apa ya', tanya ku lagi, memancing... "ikan singgang la kak, apa la kakak ni..." jawab nya yang mula kelihatan malas melayan soalan-soalan ku, mengantuk mungkin kerana makin rendah badan nya di jatuhkan ke sofa. 'Ya sayang, ikan singgang masakan nya, tapi ikan apa yang diguna?' aku tersenyum lagi, geli hati ku tak tertahan-tahan...

"ikan apa kak?" tanya nya. Aku senyum.. diam.. tak menjawab... "ikan apa kak?" tanya nya lagi... aku senyum lagi buat-buat tak dengar pertanyaan beliau dan buat-buat membaca majalan di tangan ku... "kakak, ikan apa?" sepi... tak berjawab... tiba-tiba..."hah?" Terus duduk tegak terpacak di sofa.. "ikan tongkol?" Hahahaha.... aku terus tergelak besar.. sebesarnya... memecah hening tengahari itu... merah muka nya menahan geram dan malu mungkin... aku memeluk bahunya... 'ya sayang ikan tongkol... sedap tak ikan tongkol?'

"kenapa tak bagitahu?" Muncungnya saja dibuat-buat panjang.. 'tak apalah tak bagitahu, kan dah selamat setengah periuk awak meratah' aku senyum lagi.. dia pun tergelak besar dan terus merebah badannya ke sofa sambil menutup muka nya dengan bantal... "terima kasih kak, sedap ikan tongkol" katanya tersenyum. Aku membalas senyuman...

Alhamdulillah sehari semalam saja mampu bertahan, licin seperiuk ikang singgang tersebut. Baguslah dari dibuang-buang tak berkat rezeki jika membazir.


ikang singgang...

No comments:

Post a Comment