Wednesday, August 17, 2011

Tiada daya upaya melainkan dengan izin NYA - 3

Lama aku meneliti setiap inci body Rav4 tersebut, beberapa kali tawaf untuk mencari cacat celanya. Puashati!! body nya cantik, tiada calar. Aku tersenyum puas. Aku perhatikan tayarnya, hmmm besarnya, saiz 17, jenuh aku nak tukar nih, getus hati sendirian. Tayarnya sudak separuh habis, dari amatan kasar dan dengan ilmu cetek ku tentang kereta. Setelah beberapa ketika, aku melangkah masuk ke dalam office tempat tersebut. Aku minta melihat Rav4 dan test drive. Kunci di bawa, jadi penelitian ku diteruskan ke bahagian dalam kereta. Uhhhhhhhhh kenapa agak lasak? Aku agak kecewa melihat bahagian dalamnya. Rav4 tersebut tahun 2006, jadi sepatutnya masih dikira baru dan dengan mileage nya yang agak rendah, tidak ku sangka selasak itu di bahagian dalam nya. Banyak calar2 di serata tempat.

Kemudian beralih ke bahagian enjin. Segalanya diteliti setakat yang aku tahu seperti yang telah di list oleh si dia. Setelah berpuashati dengan keadaan enjin, aku di bawa untuk test drive. Ya, pemanduan nya ok2 saja, sebab mileage nya ok, begitu menurut fikiran ku. Cuma yang aku tak puashati ialah conditions dalamnya. Aku minta diberi masa memikirkannya, lalu seller meninggalkan aku sendirian bersama RAv4 tersebut. Ahhhhhhhhh macamana ni. Bahagian luar semua ok kecuali tayar sudah sedikit haus, mileage ok, tahun ok, harga pun boleh di kira ok berbanding kereta yang sama di tempat lain. Cumanya yang agak terkilan, calar2 di bahagian dalamnya, agak banyak. Setelah agak lama, aku telah ada keputusan, lalu aku melangkah ke office mencari seller. Aku minta diskaun, cuma diberi roadtax untuk 4 bulan dan tolak harga 90. Itu saja.. Memandangkan jauh perjalananku untuk kembali ke rumah, aku malas berfikir panjang2 lagi terus bersetuju.

Urusan seterusnya ialah tukar nama di V5, beli insurance untuk 1 hari, keluarkan resit, seketika kemudian segalanya telah selesai. Sampai masa bayaran dibuat, aku menggunakan visa debit. Cubaan pertama.. gagal.. ahhhh kenapa ni... cubaan kedua juga gagal.. akhirnya seller called bank dan minta aku bercakap dengan bank. Lama aku di talian untuk settle kan hal payment. Aku tidak faham kenapa payment disekat sedangkan aku berjaya menjawab semua soalan yg ditanya. Dari jam 12 tghri hingga ke jam 2.30ptg bayaran masih gagal dibuat. Akhirnya seller agak marah dengan bank, beliau bertanya apa problems tapi demi menjaga security pelanggan pihak bank refused untuk bercakap dengan seller. Pihak bank di talian minta aku ke branch di kawasan itu. Dengan rasa bengang aku dan seller ke branch dengan harapan segalanya boleh diselesaikan dengan mudah. Perjalanan ke bank cuma mengambil masa 10 minit tapi amat jauh ku rasakan sebab badan sudah kepenatan, lapar, dahaga, stress, tension semua sudah bercampur2.

Sampai di bank kami terus ke kaunter dan explained the situation. Kerani di kaunter segera melihat akaun aku dan membuat panggilan ke bahagian security. Kemudian aku di panggil masuk ke bilik, soal siasat di jalankan. Aku kebingungan, apa hal semua ni, kenapa sampai begitu sekali sukarnya menggunakan duit sendiri. Aku mula meradang tapi masih dapat menahan diri. Aku cuba cool dan menjawab segala pertanyaan. Beberapa kali juga kerani tersebut bertanyakan soalan kemudian kembali ke kaunter bercakap dengan pihak security bank di talian, kemudian kembali kepada ku. Sehinggalah beliau datang dan memberitahu keputusan, payment tidak akan diteruskan katanya. Aku meradang tanpa dapat ditahan2 lagi. "Rubbish.. rubbish.." aku melontar marah dengan muka merah dan mata menyala2.. "This is rubbish, i will close my account with you. Ive been treated like a thief over my own money". Kerani itu cepat2melarikan diri melihat aku yang menyinga. Aku kembali kepada seller yang menanti di luar, dia terkejut melihat muka ku yang merah menahan kemarahan. Aku ceritakan apa yang terjadi. Dia menggeleng2 kan kepala tanda tidak setuju dan tidak faham kenapa begitu. Kami berjalan ke kereta sambil discuss apa options yang ada.

Aku tidak mampu berbuat apa lagi, akaun ku sudah di block. Aku kena kembali ke branch di mana akaun aku di buka dulu dan menyerahkan passportku. Aduih... kenapa sampai begitu sekali. Kepala ku berpusing2 sepanjang perjalanan menuju ke kereta. Lemah longlai badan ku. Letihnya bila kemarahan naik sampai ke kepala. Aku minta seller menghantar ku ke train station sambil berjanji akan menghubunginya apabila kes dengan bank telah selesai. Dia juga berjanji akan menyimpan Rav4 tersebut selama 3 hari untuk ku. Aku tidak membeli return tiket kerana sangka ku aku akan drive balik ke tempatku. Sebaliknya yang terjadi, maka nya terlalu mahal harga train ticket yang perlu aku bayar pada hari itu. Perjalanan balik tersebut sangat meletihkan, sangat2 meletihkan. Aku bangun seawal 4.30 pagi dan seawal 6 pagi sudah di jalanan. Tanpa makan dan minum sepanjang hari, amat meletihkan ku. Nasib baik juga aku cuti2 malaysia tika itu, jadi tidak lah kalut dengan solat.

Di dalam train marahku masih belum reda. Sepanjang perjalanan masih membuak2 kemarahan kepada bank. Sesaatpun tidak mampu aku melelapkan mata sepanjang 3 jam setengah perjalanan balik itu. Selepas membayar harga tiket, tiada note yang tersisa di dalam dompet ku, yang ada hanya beberapa coins, lepaslah nak bayar tambang bus dari train station ke rumah nanti. Ahhh.. macamana ni, card dah kena block, cash tak ada, aku mula rungsing. Sampai di train station terakhir di tempat ku, aku ke cash machine, mana tahu kot2 nasib baik, aku cuba withdrew 20, failed.. ahhhhh aku bengang, sangat bengang.

Sampai di rumah aku terus merebahkan diri, letihnya detik hati ku. Tersangat letih dan tersangat lapar, tapi sungguh tidak terdaya nak ke dapur. Aku berehat agak lama, memejamkan mata dengan hati yang bungkam, kecewa, sangat kecewa, hari yang teruk dalam hidupku. Segala yang berlaku datang silih berganti ke benak ku yang letih. Selepas 2 jam baru aku bangun dengan kemalasan, menukar pakaian dan melihat rezeki yang tersisa di dapur. Setelah makan seadanya saja, aku merebahkan diri kembali.

Beratnya kepala, beratnya mahu membuka mata.. ahhh aku kesiangan, sudah pukul 11 pagi.. badanku terasa sakit2, aku menyentuh dahi, ohhhh panas, aku demam rupanya. Aku kembali memejam mata dan terlena.

No comments:

Post a Comment